Navigacija

Isporuka i transport

Isporuka

Svaka isporuka betona bude mora da bude propraćena otpremnicom čija je sadržina utvrđena u standardu SRPS EN 206:2021, tačka 7.3.

Za beton projektovanih svojstava, proizvođač na zahtev korisnika, odnosno izvođača, dostavlja i informacije utvrđene u standardu SRPS EN 206:2021, tačka 7.2.

Beton koji se proizvodi na gradilištu, kada je gradilište veliko odnosno kada postoji više vrsta betona ili kada lice koje proizvodi beton nije istovremeno i lice koje je odgovorno za ugradnju betona, mora biti praćen otpremnicom.

Podešavanje mešavine nakon procesa glavnog mešanja pre isporuke betona vrši se u skladu sa standardom SRPS EN 206:2021, tačka 7.5.

Superplastifikator koji se dodaje betonu na gradilištu mora biti kompatibilan sa dodacima koji su već u betonu i mora ga odobriti proizvođač betona.

Transport

Kao što je već naglašeno, beton može da se proizvodi u pogonima koji su locirani na samom gradilištu nekog objekta (eng. site-mixed concrete), ali je u praksi češći slučaj njegove proizvodnje u okviru fabrika betona. U tom slučaju, radi se o tzv. isporučenom betonu (eng. ready-mixed concrete), koji proizvođač spravlja i dostavlja (isporučuje) na gradilište – gde ga preuzima korisnik (izvođač betonskih radova). U realnim uslovima, pogon za proizvodnju betona može da se nalazi na većoj ili manjoj udaljenosti od mesta ugrađivanja betona, što podrazumeva da svež beton uvek podleže određenoj vrsti transporta. Pri tome, transport svežeg betona možemo podeliti na:

  • spoljašnji transport (od fabrike betona do gradilišta) i
  • unutrašnji transport (unutar samog gradilišta – sve do mesta ugrađivanja betona).

Bez obzira da li se radi o isporučenom betonu ili o betonu proizvedenom na gradilištu, odnosno bez obzira da li je on izložen spoljašnjem ili unutrašnjem transportu, transport svežeg betona predstavlja vrlo delikatnu operaciju u sklopu celokupne tehnologije izvođenja betonskih radova. Naime, betonska mešavina tokom transporta može da bude izložena brojnim uticajnim faktorima, sa potencijalno negativnim efektima po tehnologičnost svežeg betona, a koji se mogu odraziti i na ostvareni kvalitet i trajnost očvrslog betona. Delikatnost same operacije transporta svežeg betona ogleda se u sledećem:

  • opasnost od pojave segregacije usled neizbežnih potresa tokom transporta, što se naročito javlja kod mešavina tečnije (plastičnije) konzistencije; do segregacije može da dođe i zbog nepažnje pri punjenju i pražnjenju transportnih sredstava,
  • opasnost od pojave iscurivanja cementne paste kroz otvore, spojeve pojedinih delova, ispusne organe i slično, što sve može da bude prisutno u okviru transportnog sredstva,
  • mogućnost pojave isparavanja vode iz svežeg betona tokom dužeg transporta, što se prvenstveno odnosi na transport u uslovima povišenih spoljašnjih temperatura (u slučaju „letnjeg betoniranja“),
  • mogućnost da beton tokom transporta počne da vezuje, što se takođe pre svega odnosi na produženi transport u uslovima „letnjeg betoniranja“ – kada je neophodno primeniti hemijske dodatke tipa usporivača vezivanja (retardera),
  • mogućnost da dođe do značajne promene konzistencije svežeg betona, usled smanjenja efekata dejstva dodataka tipa plastifikatora (superplastifikatora) tokom vremena transporta,
  • mogućnost da dođe do smanjenja sadržaja uvučenog vazduha u svežem betonu, usled slabljenja efekata dejstva dodataka tipa aeranta tokom produženog transporta.

Važno je naglasiti da, bez obzira na način transporta, vrhovni princip koji mora da se poštuje glasi: beton do mesta ugrađivanja treba da stigne onakav kakav je izašao iz mešalice! Ukoliko, iz nekog razloga, nije moguće ispuniti ovaj princip, svakako mora da bude dokazano da svež beton na mestu ugrađivanja zadovoljava zahteve odgovarajuće specifikacije.

Svež beton mora da se transportuje u automatskim mešalicama ili vozilima sa agitovanjem betona. Neposredno pre ugradnje mora se snažno promešati još jednom. Tradicionalnim kamionima može da se transportuje samo beton čvrste konzistencije (S1, V0, C0, F1).

Ako tehničkom dokumentacijom fabričke kontrole proizvodnje nije definisano poštovanje vremenskih uslova i/ili drugačija upotreba dodataka za ubrzavanje ili usporavanje vezivanja, automatska mešalica mora potpuno da se isprazni najkasnije 90 minuta od prvog kontakta cementa sa vodom u postrojenju za izradu betona, a prevozna sredstva bez agitovanja betona za prevoz betona sa čvrstom konzistencijom najkasnije posle 45 minuta.

Ako je temperatura vazduha i betona ispod 15ºS, automatska mešalica mora da se isprazni najkasnije 120 minuta od prvog kontakta cementa sa vodom u postrojenju za izradu betona, a prevozno sredstvo bez agitovanja betona najkasnije 90 minuta od prvog kontakta cementa sa vodom u postrojenju za izradu betona.

Postrojenje za proizvodnju, oprema i sredstva za transport betona moraju biti podvrgnuti planskom sistemu održavanja i moraju da se održavaju u efikasnom radnom stanju, tako da ne bude štetnog uticaja na svojstva i količine betona.